Sir 3:17-18, 20, 28-29; Heb 12:18-19,
22-24; Lukas 14:1, 7-14
Duha ka kanding ang nag-abot sa tunga-tungang bahin sa
usa ka taytayan. Ang maong taytayan hinimo sa punoan sa lubi ug “one-way” lang.
Ulahi na sa dihang naamgohan ning duha ka kanding nga sila nakababag sa usag-usa
diha sa taytayan. Misulay sila sa pag-atras apan dili nila mahimo. Gisulayan
usab nila nga moagi sa ilang isigkakilid, apan dili kini posible. Kon ilang
pugson, mangahagbong sila. Busa, nagtinotokay na lang silang duha. Milabay ang
daghang oras hangtod nga naluya na sila diha sa taliwala sa taytayan. Tungod sa
kaluya, ang usa ka kanding napugos sa pagpungko. Ug mao na lamang ang iyang
pagkakurat sa dihang ang laing kanding nakakitag kahigayonan sa paglukso sa
iyang ibabaw ug sa paglabang sa pikas bahin sa taytayan. Wala madugay, siya
usab nakalabang sa maong taytayan.
Ang estorya ning
duha ka kanding maghatag kanato og mahinungdanong leksyon sa kinabuhi. Kon kita
dili makamaong magpaubos, dili gayod kita motulin sa kinabuhi. Matanggong ug
mapreso kita sa atong pagpakigkumpetinsya, pagpakiglantogi, pagpakigbugno, o
kaha pagpakigdumot sa isigkatawo.
Ang hiyas sa
pagkamapaubsanon gihatagan ni Hesus og dakong bili diha sa iyang pag-ingon:
“Ang magpataas sa iyang kaugalingon, ipaubos; apan ang magpaubos sa iyang
kaugalingon, ipataas.” Kining maong panultihon gisulti ni Hesus human niya masaksihi
ang lihok sa mga tawo nga nanambong sa usa ka kombira. Iyang nakita nga
nag-inilogay ang mga bisita sa pinalabing mga lamisa sa kombera. Para kang
Kristo, ang pagkamapahitas-on dili maayo ug magdala sa tawo og kaulawan.
Kon atong
hinuklogan pag-ayo, adunay dakong kamatuoran ang gitudlo ni Hesus. Ang tawo nga
bintahuso, mapahitas-on, o hambogero, likayan sa katawhan. Apan, ang tawo nga
mapaubsanon maoy daygon sa kadaghanan. Usahay, tungod kay gusto kita nga mosikat,
manghambog kita. Pero sa atong pagpanghambog, mahimo na hinoon kitang ngil-ad
sa mga mata sa tawo.
Ang mga
psychologists mopasabot kanato nga ang hambogero usa ka tawo nga daghan og “insecurities”,
kulang sa atensyon ug pagdayeg. Busa, manghambog siya aron ma-recognized ug
ma-affirmed. Gusto niya nga makahibalo ang mga tawo kon kinsa siya ug kon unsa
usab ang iyang mahimo. Apan, atong mabantayan nga kasagaran sa mga tawo nga
tinuod nga abilidiran dili hambogero, kalma ug dili magpasikat. Kadto hinoong mga
tawo nga igo-igo ra og abilidad, kusog kaayo manghambog. Kasagaran usab nga
tinuod nga dato simple lang kon mopostura. Kini hinoong igo-igo ra ang kadato, hilabihan
kon moporma.
Si Ponso usa ka tawo nga simple kung moporma, kalmado
mosulti ug magpohoypohoy lang kon magtindog. Samtang kini si Berto usa ka tawo
nga hambogero, pormado kanunay, mapahitas-on ang tingog ug tuyhad kaayo og
binarugan. Usa ka adlaw niana, nalabyan ni Berto si Ponso nga nagbarog daplin
sa iyang basakan. Sa walay pupanagana, mipasingit dayon og storya si Berto:
“Ponso, ngano bang lain ka mag binarogan. Panundog nako nga pinatuyhad, ayaw
pagpunay og bakobako. Mura man kag mahadlok og tawo.” Unya, sa kalma nga
pagstorya, mitubag si Ponso: “Berto,
tan-awa
ra ang mga uhay sa basakan. Ang mga uhay nga nagyukog mao kadtong daghan
kaayo’g bunga; apan ang mga uhay nga nagtul-id lang mao kadtong gamay o walay
bunga.”
Ang
pagkamapaubsanon usa ka hiyas nga angay gayod natong huptan. Ang libro ni Sirac
nagtambag: “Anak, pagpaubos diha sa tanan mong buhaton ug ang mga tawo malipay
niini labaw pa kaysa tighatag og mga gasa. Kon ikaw mahimong dako ug labaw sa
tanan, pagpabiling mapaubsanon ug kahimut-an ka sa Dios.”
Unsa may atong
himoon aron malikayan ang pagpanghambog o pagkamapahitas-on?
Una sa tanan,
importante kaayo nga atong ilhon ug dawaton ang kaugalingong katakus ug
kahuyang. Ang unang pabasa nagkanayon, “Ayaw sulayi pagsabot ang mga butang nga
malisod ra kaayo alang kanimo, ug ayaw pangitaa ang mga butang nga dili
makab-ot sa imong katakos.” Tinuod man nga aduna kitay tagsa-tagsa ka mga gasa
o talento ug angay kitang magpasalamat sa Dios niini. Pero, angay usab natong
dawaton nga kita limitado sa atong mga mahimo. Dili nato mabuhat ang tanan; manginahanglan
usab kita og panabang. Kon masabtan nato kini, dili na kita angayng manghambog tungod
kay nasayod kita nga manginahanglan usab kitag tabang sa uban.
Sa katapusan,
kinahanglan natong dawaton nga atubangan sa Ginoo kitang tanan mga makasasala. Kitang
tanan nanginahanglan sa kalooy ug pasaylo sa Dios. Kita ang mga “kabos, bakol,
ki-ang, ug buta” nga gidapit sa Ginoo sa dakong kombira didto sa langit. Ang
mga Pariseo gisaway ni Hesus tungod kay nagtoo sila nga sigurado na silang
maluwas. Nasayod sila sa balaod ug nagsalig sila nga pinaagi sa ilang
pagpaningkamot pagsunod niini makab-ot nila ang kaluwasan. Ilang gikamenusan
ang mga walay grado ug giisip nila sila nga mga makasasala. Nalimtan nila nga kon
wala ang panabang sa Dios, bisan sila dili usab maluwas. Bisan pag unsa kita
kadato, bisan pag unsa kita kahalangdon atubangan sa mga tawo, apan kon walay
Ginoo dili kita magmalipayon ug dili usab kita maluwas. Kon masabtan lamang
nato kini, atong madawat nga dili gayod kita angayan manghambog tungod kay
kitang tanan nagdepende sa kalooy sa Dios.
Pamalandongan
nato kini:
1. Sa unsa mang
mga paagiha nga kita nahimong hambugero? Unsa man ang mga posibleng hinungdan
sa atong pagpanghambog?
2. Unsa may
atong buhaton aron malikayan nato ang pagpanghambog ug pagpataas sa
kaugalingon?
No comments:
Post a Comment